Dálnice s označením D1 nás neustále trápí a stále je předmětem rozsáhlých diskuzí. Každý den je nesmírně zatěžována, uvádí se až 100 000 automobilů a není tedy divu, že její stav není právě ideální. Každý kdo chce cestovat po D1, musí se připravit na nějaké to drncání, občasnou kolonu vozidel a bohužel také nehody, kterých je zde i díky špatnému stavu nadměrné množství.
Stavba dálnice D1 byla zahájena již v 30. letech minulého století a plány byly vskutku velké, původně měla být dokonce magistrálou, která by sahala až do Košic. S rozdělením Československa samozřejmě tento záměr padl.
Nejen, že tato spojnice mezi Prahou Brnem a Ostravou ještě není zcela dokončena, chybí například úsek Lipník nad Bečvou- Přerov, ale také probíhají neustále opravy. Dočkáme se vůbec někdy celkového dokončení tohoto megadíla, nebo se jedná o nekončící kruh?
Podle ředitelství silnic a dálnic se chystá celá série oprav a modernizací, ovšem jsou tu některé faktory, které celou operaci mohou ztěžovat, jak tomu bylo koneckonců i v minulosti. Ty také určují, zda se budou stíhat stanovené termíny jednotlivých oprav.
Nejrůznějšími expertízami bylo zjištěno použití nekvalitních stavebních materiálů, především pak betonu, který byl dovážen například z Izraele a jeho životnost se na některých více zatěžovaných úsecích ukázala jako velmi malá. Je s podivem, že při šetření za materiály se přesto vždy konečné náklady ukázaly jako mnohem vyšší.
Peníze jsou problém největší, u těch vše začíná i končí. Nedostatek financí je nejen v sektoru dopravy, ale i ve stavebnictví a dalších přidružených oborech, které jsou nedílně spojeny se stavbou D1. Většinou to byly právě finance, které pozastavily některé práce. Když k tomu připočteme ještě špatné využívání evropských dotací a špatné hospodaření spojené s korupcí, není divu, že současná situace je taková, jaká je.
Co také protahuje budování a opravy této naší nechvalně proslulé dálnice jsou milí páni politikové. Nebude to trvat dlouho a projekt oslaví 100 let svého trvání a za tuto dlouhou dobu se pochopitelně vystřídalo mnoho státních úředníků, vedoucích pracovníků a šéfů ředitelství silnic a dálnic. Chybí kontinualita, každý nový ředitel stavby má jiné představy, často dochází k personálním změnám a o pochybných veřejných zakázkách ani nemluvme.
Byla plánovaná také oprava samotného povrchu vozovky, která se ovšem nekonala a její začátek byl přesunut až na duben roku 2014.
V roce 2013 bylo opraveno celkem 150 kilometrů dálnice D1, což bylo po chudých předchozích letech zase trochu krokem kupředu. V roce následujícím si slibuje vedení silnic a dálnic ještě větší míru oprav, tak věřme, že zase nenastanou komplikace, a že slíbené opravy skutečně proběhnou, a že se pro nás D1 stane konečně rychlou spojnicí. Dosud je cesta po ní spíš trápením a mnozí řidiči raději volí delší trasu a vedlejší silnice. Plynulá a příjemná jízda na dálnici D1 je zatím hudbou budoucnosti.
Některé avizované termíny budou snad splněny, ale nedá se předpokládat, že tomu tak bude ve všech případech.