Léto byle letos nečekaně krátké. Co když napadne sníh dříve. Tady je pár tipů jak zvládnout zasněžené silnice.
I přesto že se bude snažit jezdit na silnicích uleduplně, jsou situace, které nijak neovlivníte. Uvíznete několik hodin v koloně, nebo zůstanete" viset" v mrazu na silnici nižší třídy, zcela určitě vám pomůže několik zásadních věcí:
Pomalé ruce na volantu a plynulé, jemné, ovládání plynového i brzdového pedálu, je tím nejefektivnějším, co můžete udělat proto, abyste zabránili nedotáčivosti nebo přetáčivosti, vašeho vozu. Jak projet zatáčkou? Před vjezdem do zatáčky uberte plyn. Najíždějte z vnější strany své poloviny vozovky. Pokud cestu neznáte, uzpůsobte jízdu tak, jako by zatáčka měla vést ostře za roh. Dostatečně brzy před zatáčkou jemně sešlápněte a podržte brzdy. Zpomalte na optimální rychlost. Má-li váš automobil anti block system, zpomalíte bez nebezpečí zablokování kol. Vyhněte se prudkým manévrováním volantem, nedržte volant ledabyle, ani křečovitě. V zatáčce jemně točte, ale nebrzděte. Plyn přidejte až po průjezdu šikanou.
Sníh dokáže prodloužit brzdnou dráhu až třikrát. Sledujte provoz okolo sebe i daleko před sebou, plánujte dopředu, jak své vozidlo povedete, aby jízda byla co nejplynulejší. Riziko krizových situací snížíte na minimum, pojedete-li tak, abyste minimalizovali nutnost brzdění a nutnost „manévrů na poslední chvíli“. Pokud přece jen budete v nečekané chvíli muset vozidlo prudce zastavit, držte volant rovně a brzdu nesešlapujte nárazově stylem „dup a pryč“, ale plynule a plnou silou. Tak docílíte nejefektivnějšího a nejrychlejšího zpomalení. U vozů bez ABS tlak na brzdu přerušujte.
Pneumatiky jsou konstruovány tak, aby měly nejlepší trakční vlastnosti v přímém směru. Chcete-li po nich současně i vyhýbací manévr, nebude výsledek tak účinný, jako když budete při brzdění držet kola v přímém směru jízdy, kdy může pneumatika soustředit své vlastnosti plně na brzdný moment.
Pár dalších tipů na zímní silnice: