MENU 568 851 851
CZ
CZ EN DE RU FR IT PT ES

Tipy pro bezpečnou jízdu při náledí

Teploty se venku pohybují nad bodem mrazu. Místo sněhu déšť. Ale je prosinec, dá se očekávat že mráz přijde každou chvíli. Voda najednou zmrzne a nebezpečí na silnici v podobě náledí je to hned! Co dělat a jak jezdit? Jak se vyhnout kolizi či havárii? Zde je několik tipů, které určitě pomohou.náledí

Kdy se tvoří náledí nejčastěji?

Pozor je třeba dávat večer a v noci. Nejrizikovější období je však nad ránem, kdy je sice světlo, ale teplota vzduchu je kolem nuly. Právě ráno je to nejnebezpečnější, protože řidiči si mnohdy, že když je venku světlo a svítí slunce, led není. Opak je však pravdou.

Kde se tvoří náledí nejvíce?

Pokud prší, pokud je mokrá silnice a teploty jsou nízké, tak prakticky všude. Náledí ale může vzniknout i když je většina silnic suchých, a to především na cestách u řek a potoků, zkrátka tam kde je poblíž voda. To platí také u mostů, ale i a míst, kde je celý den stín.

Hlavní zásady při jízdě na ledu

  • V prvé řadě nikam nechvátejte. Pokud pojdete pomalu a dostanete smyk, má relativně dost času se situací něco udělat.
  • Snažte se předvídat. Samozřejmě, dívat se na kilometr dopředu nedokáže každý, ale každý může být ostražitější a snažit sledovat situaci před sebou pozorněji než v jindy.  Někdo tvrdí, že si situaci můžete vylepšit jemným přibržďováním, když se dostanete na nějaký rizikový úsek. Ale pouze v případě, že jste na cestě sami. Pokud jedete v koloně, tak je lepší brzdit motorem.
  • Zimní výbava jako základ - Tato část článku je samozřejmostí, ale přesto si ji připomeneme znovu. Buďte na zimu připraveni. Tj. Zimní gumy (případně i sněhové řetězy). Do mlhy patří mlhovky.

Jak brzdit a zvládat zatáčky

Pokud hodláte na náledí brzdit, mějte na paměti, aby kola byly vyrovnané. Předejdete tak případnému skluzu. Před ostrou zatáčkou zpomalte co nejvíce. Pokud zapomenete, brzděte jen velmi opatrně a připravujte se na smyk. Pokud se dostanete do lehkého smyku, je lepší brzdění ponechat, případně stisknout spojku a až potom začít brzdit znovu.

Nedělejte prudké pohyby

Nekruťte prudce kroutit volantem. Pokud se auto dostává do smyku, prudké trhnutí volantem situaci ještě zhorší. Neměli byste ani prudce řadit, podřazovat, brzdit ani rychle přidávat. Snažte se jet plynule.

Udržujte odstup

Naučte se „nelepit na řidiče“ před vámi. Čím je vaše rychlost vyšší, tím je potřeba větší rozestup. Raději se řiďte radou: Pokud můžete, raději nejezděte a jeďte MHD.

Jezděte pomaleji, než je nejvyšší povolená rychlost

Pokud vidíte na ceduli 80, tak jeďte raději ještě pomaleji. Cedule jsou pro optimální podmínky.. Na dálnici to platí dvojnásob.  Není to tedy o tom, jet podle předpisů, ale zpomalit tak, aby byla vaše jízda bezpečná. Sledujte také značky, které upozorňují na přesně takovéto situace - doporučenou rychlost při dešti, sněhu a podobně.

Co dělat, když dostávám smyk?

Pokud dostáváte do smyku, točení volantem ve směru vám nepomůže. Musíte točit na opačnou stranu.  Vyrovnáte-li kola, tak se vám může podařit začínající smyk zastavit.  Jestliže to však nepomůže a smyk je vážný, točte volantem na opačnou stranu. Pokud se na to cítíte, může si pomoci přidáním plynu, či ruční brzdou. Něco podobného však zvládne jen opravdu velmi zkušený řidič, nebo někdo kdo má za sebou alespoň školu smyku. Raději tedy neriskujte.

Zkuste si zasmykovat

Říká se kdo je připraven, není překvapen. Nikdo učený z nebe nespadl a to, že jste si poctivě přečetli pár rad o tom jak jezdit ve sněhu a náledí z vás nedělá profíka. Základem je vyzkoušet si to někde. Nejlepší je navštívit školu smyku, kde se naučíte zvládat různé krizové situace pod dohledem profesionálů. Pokud na takový kurz zrovna nemáte, vyzkoušejte si to někde na prázdném parkovišti či letišti.